Artiklar
Artiklar
260513
Växjöbladet/Kronobergaren
Efter pandemin var det en svacka men nu ökar medlemsantalet igen, säger ordföranden Lars Lilja och vice sekreteraren Ronny Paulsson.
Vårsolen lyser över Evedal och de 18 nya bangolfbanorna gjorda av rostfritt stål och filterklädd betong blänker inbjudande. Till skillnad från de tidigare banorna innehåller dessa inga träkonstruktioner. Fördelen är att de är så gott som underhållsfria.
Att få banorna på plats var dock ett stort projekt som krävde lyftkran. Banorna väger 120 kilo per löpmeter och varje green 375 kilo. Det tyngsta lyftet var på fyra ton.
Spelarna i BGK Värend har ägnat de senaste veckorna att spela in sig på det nya underlaget inför seriepremiären som ägde rum i helgen. Vi spelar i Division 2 och möter lagen Åstorp, Malmö, Kärnan, Linjen och Asarum.
Vad har ni för målsättning i år?
Att vara med i toppstriden.
I måndags kväll öppnades sedan banorna upp för allmänheten. Lasse och Ronny hoppas på en bra besökssäsong och märker av ett uppsving för bangolfen i allmänhet. Vi tappade mycket under pandemin men på senare tid har medlemsantalen ökat igen. I dagsläget är vi 35 medlemmar. Bangolfen hade sin främsta storhetstid under 70- och 80-talet men nu görs satsningar på att locka såväl yngre som äldre deltagare.
Nu i maj har vi exempelvis ”Why not try it”-dagar då skolungdomar får möjlighet att prova på bangolf. Dessutom kör vi trivselgolf för pensionärer i slutet av månaden.
Vad är tjusningen med bangolf?
Det är social sport som inte fordrar någon annan utrustning än en klubba och en boll. För att lyckas i tävlingar behövs sedan en kombination av bra bollsinne, teknik och mycket mental styrka.
För BGK Värend är den stora tävlingen Värends Nationella den 30 augusti en av årets höjdpunkter. Dessutom sneglar man redan förväntansfullt på sommaren 2027. Förhoppningsvis får bangolfen vara med i SM-veckan i Växjö. Det skulle vara ett stort evenemang och innebära ett lyft för hela sporten. Nu inväntar vi beskedet som ska komma någon gång i juni.
250923
Smålandsposten
Golfbanorna på Evedal rivs. 18 nya banor i rostfritt stål ska anläggas och BGK Värend har förhoppningen att stå värd för bangolfen under SM-veckan i Växjö om två år.
Träbanorna som vi river här nu sattes dit 2018 och när vi fick reda på att det ska vara SM-veckan i Växjö 2027 då tänkte vi att om vi ändå ska byta banor så kan vi slå på stort och anlägga banor som är underhållsfria. Vi har anlitat Malmöföretaget Nifo som tillverkar golfbanor. Underlaget är betong och sargerna liksom hinderna är gjorda av rostfritt stål. Banorna är helt underhållsfria till skillnad från banorna som är här nu som vi har varit tvungna att olja varannat år och måla om. Det blir klart smidigare att sköta banorna, säger Lars Lilja, ordförande i BGK Värend.
Hur ser tidsplanen ut?
Om inte vädret är för dåligt sätts banorna på plats i mitten på mars nästa år. Banorna kommer helt färdiga med filten och allting på. Sedan kommer den största mobilkranen som finns att hyra här i Växjö att lyfta dit banorna, säger Lars Lilja.
Banorna kommer ligga precis likadant som tidigare eftersom vi ska ha samma banlängder och vi undviker på så sätt ny markberedning. Även om banorna är lika långa som tidigare kommer det bli annorlunda hinder.
När kommer banorna stå färdiga för spel?
Som jag fattar det tar det bara ett par dagar att lägga dit dom eftersom då är allt förberett på marken. Så banorna är klara när dom ligger här i mitten på mars om det inte snöar. Det är väder och vind som bestämmer.
Lars Lilja berättar vidare att det är Bangolfklubben Värend, som äger och driver anläggningen på Evedal, som står för finansieringen som beräknas kosta närmare 1,1 miljoner kronor.
Sen har vi sökt bidrag hos Sisu och ska även söka från Allmänna Arvsfonden. Vi satsar även hårt på att få in fler ungdomar till klubben och sedan kommer vi även ha trivselgolf för pensionärer, säger Lars Lilja.
Bangolfen har varit på nedåtgående de senaste åren och den andra bangolfklubben i Växjö, Växjö BGK, är för närvarande vilande.
BGK Värend låg faktiskt i högsta serien från 1976–1985. På den tiden fanns det inga datorer och ingen innebandy som konkurrerade och då var bangolfen jättestor. Sen tappade sporten mycket medlemmar under pandemin också, trots att man kunde spela. Det var det faktumet att det inte arrangerades några tävlingar som gjorde att folk slutade, berättar Lars Lilja.
Representationslaget i BGK Värend åkte ur division 2 den gångna säsongen och börjar om i division 3 nästa år.
Vi har knappt tränat dom senaste åren, men nu är vi åtta tidigare elitspelare i klubben som ska satsa lite mer. Målet är att vinna division 3 och sedan division 2 så att vi går upp i ettan, säger Lilja.
BGK Värend har förhoppningen att få uppdraget att arrangera bangolfen under SM-veckan sommar i Växjö 2027.
Bangolf har varit med på SM-veckan varje år och kommer förmodligen med. Bangolfen har också haft bäst eller näst bäst tittarsiffror hela tiden under SM-veckan. Så det vore väldigt konstigt om inte bangolf kommer med, men vi har inte fått besked ännu, säger Lars Lilja.
Fotnot. 1974 anlades den första bangolfanläggningen på Evedal och samma år hölls SM i bangolf där.
Stående vänster: Ronny Paulsson, Lars Andersson, Mats Carlsson
Mitten vänster: Mikael Kvist, Michael Alfhson, Jimmie Nilsson
Sittande vänster: Hans Bodin, Lars Lilja, Alexander Carlsson
150720
Smålandsposten
Serieseger för BGK Värend
BGK Värend säkrade seriesegern vid helgens tävlingar i Växjö.
Den gångna helgen spelades det seriespel i bangolf på Växjös hemmabanor. Anläggningen är erkänt svår och underlaget var eternit. Värend kom till omgången med en ledning på sex poäng före arrangörsklubben Växjö. Och efter två vinster mot Nässjö och Kalmar säkrade Värend seriesegern.
Innan helgen var över hann Värend även vinna mot Myresjö och förlora mot Växjö. Seriesegern ger Värend en plats i division 2 nästa säsong. Bäst i laget var Ronny Paulsson som snittade 24 slag per varv. Växjös bäste var 18-årige Rasmus Nilsson som snittade 24,5 slag per varv.
150907
Smålandsposten
Bangolfklubben Värend har arrangerat sin nationella bangolftävling på banorna i Evedal i Växjö.
Tävlingen lockade 40 deltagare och flera spelare presterade högklassiga resultat. Niklas Strömberg från Kalmar hade ett lägsta varv på 29 slag, men det var Johan Ahlander från Kungälv som hade det lägsta slagantalet över tre varv. 104 slag totalt gjorde Johan Ahlander till en vinnare i A-klassen. Björn Berntsson från Växjö Bangolfklubb var två slag efter Johan Ahlander och på tredje plats placerade sig Andreas Widèn från Olofström.
Klass B vanns av Nässjöspelaren Robert Andersen som hade 108 slag. Han följdes närmast av Niklas Strömberg från Kalmar och Martin Lundell som representerar skåneföreningen Sjöviken. För Ronny Paulsson från arrangörsklubben BGK Värend slutade det snöpligt då han missade pallplatsen med endast ett slag.
C-klassen vanns av Johan Rydberg från Olofström och på andra plats kom Tommy Bergström från Växjö BGK.
Didrik Ahlqvist, den stora Växjö BGK-talangen, vann sin ungdomsklass efter att ha börjat med ett varv på utmärkta 40 slag.